Naugarduko g. 102-403, Vilnius, tel./fax: (+370 5) 277 90 36

Pasirinkite kalbą:

Lietuvos nacionalinė

Ekspeditorių ir logistų asociacija

Fiata

COVID-19 ir vežėjo įsipareigojimų nevykdymas

Ketvirtadienis, 2020 Kovas 19 08:58

COVID-19 atvejų Europoje fiksuojama vis daugiau, situacija keičiasi pakankamai greitai. Viešoje erdvėje pasigirsta nuomonės, kad tolimųjų reisų vairuotojų  profesija yra pati saugiausia. Esą vairuotojas, yra saugiausiai  saviizoliuotas, nelipa iš vilkiko kabinos, nes nedalyvauja krovinių pakrovimo ir iškrovimo procese, krovinio vežimo ir kitus dokumentus vairuotojas gauna per atstumą, per langą, nekontaktiniu būdu. Advokatų kontoros VERUM vadovaujantis partneris, Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos LINEKA prezidiumo narys Mindaugas Šimkūnas su tokia nuomone nesutinka:

Mano nuomone, esama ypatinga situacija kai kuriais atvejais leidžia pateisinti tam tikrų vežėjo įsipareigojimų nevykdymą, tarkime vėlavimą pateikti transporto priemonę, pavėluotą krovinių pristatymą. Tačiau vairuotojo nedalyvavimas priimant krovinį iš siuntėjo (tarkime užsienyje) ir nedalyvavimas perduodant krovinį gavėjui (tarkime, Lietuvoje) negalėtų būti pateisinamas pandemija ar panašiais dalykais. Sakyčiau, kad ne tiek pats nedalyvavimas, kiek pasekmės, kurių galima susilaukti. Nuo prievolės priimti krovinį pagal vietų skaičių, žymėjimą bei numeraciją, reikšti motyvuotas pastabas pastebėjus krovinio trūkumus, akivaizdžius krovinio ar jo pakuotės pažeidimus, netinkamą (ydingą) krovinio pakrovimą, išdėstymą, tvirtinimą vežėjas (vairuotojas) nėra atleidžiamas net pandemijos akivaizdoje. Pagaliau, tik matydamas krovinio kiekio ar kokybės, krovinio pakrovimo trūkumus vežėjas gali atsisakyti krovinį vežti.

Priėmęs krovinį ir nepadaręs pastabų CMR važtaraštyje, laikoma, kad krovinys priimtas be trūkumų. Atitinkamai, preziumuojama, jog tokie trūkumai kilo jau kroviniui esant vežėjo žinioje ir kontrolėje, tokiu atveju vežėjas privalo atlyginti nuostolius (ir tuo atveju kai jam įkrovė mažiau krovinio, kai jam įkrovė sugadintą krovinį, tuo atveju, kai pakrovimas buvo nekokybiškas ir dėl to transportavimo metu krovinį buvo apgadintas).  Tiesiog vežėjas laikomas atsakingu arba netenka teisės remtis ypatingos rizikos faktoriais kaip jo atsakomybę šalinančiais veiksniais.

Lygiai tokia pati situacija ir su nedalyvavimu perduodant krovinį gavėjui. Jeigu, kaip pasakojama, vairuotojas gauna pasirašytus dokumentus per kabinos langą, vadinasi, jis tuos dokumentus gali gauti su įvairiomis gavėjo pastabomis ir tokiu būdu laikoma, jog gavėjas krovinį iš vežėjo priėmė būtent tokios būklės ar tokio trūkstamo, tarkime, kiekio. Pagaliau, nestebėdamas iškrovimo proceso vairuotojas ir pats tiksliai negalės atsakyti, ar krovinys buvo sugadintas jo transportavimo metu, ar jau jį iškraunant pas gavėją, už ką įprastai ir atsakingas pats gavėjas.

Manyčiau kad CMR konvencijoje įtvirtintos prezumpcijos, jog nesant pastabų CMR važtaraštyje laikoma, jog krovinys perėjo vežėjui tinkamos būklės arba gavėjui buvo perduotos  atitinkamos būklės, galioja ir pandemijos bei karantino sąlygomis ir atitinkamai sukelia tas pačias teisines pasekmes, t.y. vežėjo atsakomybę už krovinio ar jo kokybės trūkumus.

Vežėjo atsakomybės prezumpcijos pasekmių galima būtų išvengti, jeigu vairuotojas visuose CMR važtaraščių egzemplioriuose padarytų atžymą suprantama kalba, tikriausiai, anglų kalba, kad atžymų dėl krovinio vietų skaičiaus, išorinės būklės, žymėjimo ir numeracijos negalėjo padaryti, kadangi krovinio priėmime nedalyvavo dėl koronaviruso.

***

Advokatų kontora VERUM – tai profesionalių teisininkų komanda, jau 20 metų teikianti aukščiausius kokybės standartus atitinkančias teisines paslaugas Lietuvos ir užsienio įmonėms bei privatiems klientams.

Mindaugas Šimkūnas
Vadovaujantis partneris, advokatas

Transporto teisė, įmonių ir komercinė teisė, darbo teisė, šeimos ir paveldėjimo teisė
+370 5 21 20 884
Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo Spam'o, jums reikia įjungti Javaskriptą, kad matytumėte tai

***

Lietuvos nacionalinė ekspeditorių ir logistų asociacija LINEKA, rekomenduoja asociacijos LINEKA nariams:

1. Užtikrinti dezinfekavimo, veido kaukių apsaugos priemonių vairuotojams-kurjeriams kiekį, visose tranporto priemonėse privalo būti termometrai.
2. Vairuotojai-kurjeriai turi dezinfekuotis rankas reguliariai, darbo dienos metu.
3. Darbo dienos pabaigoje dezinfekuoti automobilio vairuotojo kabiną. Tai daryti ir prieš perduodant transporto priemonę kitam vairuotojui (galioja tiek važiuojančiam į kitą reisą, tiek terminalo pagalbinio vilkiko vairuotojui).
4. Kosint ar čiaudint, prisidengti burną ir nosį servetėle. Griežtai draudžiama prisidengti ranka.
5. Sveikinantis, - nenaudoti rankos paspaudimų.
6. Virusas į organizmą gali patekti per akis, nosį ir burną, todėl nerekomenduojama liesti veido neplautomis rankomis;

Laikytis pakrovimo/iškrovimo vietose nurodomos tvarkos taisyklių. Laikytis atstumo 1,5-2m nuo kitų žmonių. Jei pakrovimo/iškrovimo vietoje nesudaroma galimybė stebėti krovos proceso, apie tai žymėti krovinį lydinčiame dokumente.

Esant ligos ar būtino inkubacinio periodo atveju vežėjai turi užtikrinti vairuotojo pakeitimą kitu vairuotoju.